CURS DE FORMARE 4

 Al patrulea curs de formare s-a desfășurat la Barcelona, a avut titlul “Successful Strategies for Teaching Students with Special Needs in Every Classroom” și s-a desfășurat în perioada 30 octombrie-4 noiembrie 2023. Cursul a fost organizat de către organizația ”EUROPASS ACADEMY OF CREATIVITY ” cu sediul în Spania. La curs au participat 3 profesori ai liceului.

Programul mobilității: 

Prima zi de curs 30.10.2023 a debutat cu 

exerciții de cunoaștere și integrare într-un grup a cărui scop

principal a fost găsirea unei strategii de succes pentru

 o învățare eficientă a copiilor cu CES, 

prezentarea de către fiecare participant a școlii și țării de unde provine fiecare,

 Ziua a doua de curs-31.10.2023 a debutat cu o tehnică de respirație, care să faciliteze 

relaxarea și care poate fi utilizată cu succes la clasă de fiecare profesor;

familiarizarea participanților cu conceptul de educație

specială, înțelegerea și diferențele dintre termeni 

integrare-incluziune-segregare.

Ziua a treia -1.11.2023 a evidențiat particularitățile 


copiilor cu ADHD, a celor 

cu tulburări emoționale și de comportament,dar și 

tehnici și strategii eficiente de a lucra la clasă cu această categorie de elevi. Ziua s-a

încheiat cu vizitarea Muzeului de Artă Contemporană a Barcelonei îmbinand experiența culturală cu activități practice de autocunoaștere.

Ziua a patra- 2.11.2023 a adus o incursiune în cunoașterea aspectelor ce țin de întarzierea în dezvoltarea intelectuală a elevilor și a celor cu diverse deficiențe fizice cu accent pe colaborarea școală-famile;

împărtașirea de către participanți a bunelor practici privind integrarea copiilor cu CES.

În ziua a cincea-3.11.2023, participanții au fost implicați în activități  practice,  fiind implicați să realizeze un design privind reducerea stresului 

în mediul școlar, o strategie care să permită elevilor integrarea eficientă înșcoală, focusul pe ce știe        copilul, și pe abilități concrete,  creșterea încrederii și egalității de șanse pentru toțicopiii luand in considerare aspectele învățate la curs privind fiecare deficiență în parte.

Ultima zi specifică activităților culturale a adus bucurie 

 și entuziasm tuturor participanților datorită vizitelor la


 pricipalele obiective turistice: Sagrada Familia, 

Casa Milla, Casa Amatler, Casa Batlo,Casa Vicens,

 Parc Guell și spitalul Saint Pau.


OBIECTIVELE CURSULUI:

Obiectivele cursului:Familiarizarea participanților cu conceptele cheie ale educației speciale plecand de la nevoia profesorilor de a cunoaște modalități diferite de lucru pentru copiii cu CES.

- Recunoșterea nevoilor speciale ale elevilor cu spectrul autist, ADHD, tulburări emoționale și de

comportament, dizabilități intelectuale.

- Identificarea și evaluarea elevilor cu nevoi speciale,

- Creșterea gradului de conștientizare privind complexitatea diverselor dizabilități și deficiențe atat sub

aspect psihologic, dar și medical, biologic, social și contextual,

-Sensibilizarea și creșterea nivelului de empatie a profesorilor față de elevii cu CES prin exerciții practice de autocunoaștere cu accent pe explorări emoționale ale propriei persoane desfășurate în cadrul cursului.

- Proiectarea unor activități diferențiate în funcție de particularitățile fiecărui copil cu CES pentru a facilita accesul la curriculm general.

- Aplicarea de metode și strategii diferite pentru a realiza obiectivele planului individual de educație centrat pe elevul cu CES pentru nevoile și potențialul său.

-Folosirea unor programe și mijloace ICT pentru a susține învățarea la diverse categorii de copii cu CES.

-Tehnici concrete de muncă la clasă pentru copiii cu ADHD si tulburări emoționale și de comportament

pentru o mai bună adaptare și integrare.


Impresii ale participanților:

    Orice experiență nouă constituie în fapt, una inițiatică, de formare și perfecționare. Pe această direcție se înscrie și Cursul de formare pentru profesori desfășurat sub egida Erasmus + KA1. În perioada 30.10.2023 – 04.11.2023, o echipă formată din trei profesori care au reprezentat Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea”, Cluj-Napoca au avut șansa de a participa în Barcelona, Spania la un Curs de formare centrat pe Strategii de Succes Pentru o Învățare Eficientă în cazul copiilor cu C.E.S, în fiecare clasă, organizat de către Europass Teacher Academy. Unii dinte profesorii participanți au descoperit pentru prima dată Barcelona, un oraș plin de istorie, o oportunitate unică pentru cei care pășesc aici, de a se plimba de la rămășițele romane spre cetatea medievală, și spre orașul modern cu bulevarde deschise. Centrul istoric al orașului este aproape plat, în timp ce orașul modern se întinde spre dealurile înconjurătoare, având străzi ce cesc în altitudine, ce aduc aminte de San Francisco. Remarcabilă este moștenirea orașului de la arhitectul Antoni Gaudi, și care a lăsat lucrări faimoase precum  Parc Guell și imensa, dar încă neterminată biserică Sagrada Familia.


Zilele de curs au fost foarte bine organizate și deosebit de bine structurate în așa fel încât au îmbinat perfect teoria cu practica, oferind soluții și exemple de bune practici aplicabile în contextul educațional actual. Obiectivul principal a fost acela de a identifica, plecând de la experiența școlară a fiecărui particiant, strategii de succes pentru o învățare eficientă în cazul copiilor cu C.E.S, au fost aduși în discuție termeni precum Nevoi speciale – Integrare - Incluziune - Stereotipuri – Prejudecăți, toate fiind centrate pe metoda Thinking Outside the Box, au fost prezentate exemple de bune practici aplicate în clasă, pentru a sprijini comunicarea, a facilita interacțiunea socială și dezvoltarea unui comportament pozitv, în funcție de particularitățile fiecărui copil cu C.E.S și de nevoile speciale ale acestuia, avându-i drept protagoniști pe profesorii cursanți. Când munca se îmbină cu pasiunea și cu buna dispoziție, rezultatele sunt pe măsura așteptărilor, echipa noastră fiid primită cu largă deschidere și amabilitate.  Cursul a fost unul de succes și datorită formatorului, un om deosebit, empatic, care a știut să se muleze pe specificul fiecărui cursant, oferind explicații pertinente și un feedback pozitiv de fiecare dată.

  Fiecare zi de curs a fost marcată printr-o tematică diferită!

     Dacă în prima zi discuția a fost legată de nevoi speciale, Integrare versus Incluziune,  identificarea nevoilor și scopurilor fiecărui participant din dorința de a crea un spațiu sigur.

Următoarea zi, dezbaterea s-a mutat ulterior în sfera strategiilor de succes pentru o învățare eficientă în cazul  diferitelor tipuri de dizabilități, cu exemple de activități, soluții, toate având drept personaj principal elevul cu nevoi speciale și  posibilitățile lui de învățare.

Ultima zi de curs a fost rezervată pentru partea de Evaluare Finală unde fiecare grupă de cursanți  a avut drept sarcină să realizeze un colaj care să reflecte ”Școala anti-stress”, strategii pentru școla noastră.     

Mai mult …  Pe parcursul șederii noastre aici am asistat la adevarate lecții de istorie și cultură însoțite de un tur al orașului Barcelona, iar locuri precum Sagrada Familia, Muzeul Național de Artă al Cataloniei, dealul Montjuic, Passeig de Gracia unde întâlnești Casa Mila și Casa Batllo, culminând cu adevărate comori ale patrimoniului mondial UNESCO precum Hospital de Sant Pau, Palau de la Musica Catalană și-au pus amprenta asupra mea și sunt convinsă că și asupra colegilor.

Am avut șansa dea cunoaște locuri a căror istorie ne-a făcut să visăm frumos și a căror farmec ne-a copleșit, descoperind nu în ultimul rând oameni cu un trecut și povești de viață impresionante! Toate acestea sunt doar câteva repere din „traseul” nostru atât de generos în experiențe de neuitat.

 Oamenii cu care am intrat în contact au făcut mari eforturi pentru ca șederea noastră acolo să fie cât mai plăcută, plină de experiențe frumoase, confortului i s-a adăugat armonia și vraja pe care o emană spațiile vizitate și oamenii care le locuiau.

Această mobilitate în Barcelona, Spania prin programul ERASMUS + KA1, a fost profund transformatoare, cu ecouri puternice în sufletul fiecăruia dintre noi; contactul cu oamenii care ne-au oferit șansa aceasta unică, ne-au invitat să percepem lumea și fiecare experiență ca pe o expresie a potențialului nostru suprem, a bogăției ce zace în interiorul nostru și a libertății trăirii plenare a clipei.
























Materiale utile

ADHD Classroom Strategies - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=WFnD5kajQlk

https://www.youtube.com/watch? v=EYIGzqE5IMc

Dyscalculia: Tips & Tricks to Help Students

tellagami tutorial

https://www.youtube.com/watch? v=RDFkwkSgjtg

Visual Dyslexia Explained - how text appears with Scotopic Sensitivity (dyslexia) (full version)

https://www.youtube.com/watch? v=MP2ESWaYOm8&list= PLVZD6mJzX4gN2lR3hpVDt400S_ 99OPq9B&index=4

ICT e Inclusione - Imparare insieme con il tablet

Sensory rooms: https://www.youtube.com/watch?v=T9j6rQ4rtQY

https://view.genial.ly/6457859a608891001a3a084b/interactive-content-bcn-quiz

https://drive.google.com/file/d/1JnYmLqTHhqtd0a_VJxiKHsMQCs4K0Dqq/view?usp=sharing


Comentarii

Postări populare de pe acest blog