CURS DE FORMARE 3
Al treilea curs de formare a avut titlul ”There in no Platet B”, s-a desfășurat la Porto, în perioada 16-21 iulie 2023 și a fost organizat de către organizația ”Learning Together” cu sediul la Porto.
Programul cursului:
Ziua I
-prezentarea reciproca a participantilor la proiect, a organizatorilor cursului
-prezentarea orarului cursului ”There are no Planet B”
-discutii intre profesorii participanti. Au fost prezenti 26 profesori din 7 tari
Ziua II:
- a fost definita schimbarea climatica, in legatura cu activitatile umane si cu efectul de sera. Au fost prezentate date statistice preluate de la NASA, ESA in legatura cu cantitatea de gaze daunatoare(CO2,...) emise in natura prin activitati industriale ( electricitate, transport,agricultura, constructii..). Au fost prezentate cauzele antropice ale schimbarilor climatice (defrisari, consum...) -dupa-masa: tur ghidat in centrul orasului
Ziua III
-au fost prezentate exemple de activitati care pot fi realizate cu elevii la clasa pentru constientiza rolul si importanta dezvoltarii sustenabile a societatii
-a fost data de sustenabilitatii in legatura si cu caliatatea vietii si cu pastrarea resurselor naturale pentru viitoarele generatii
-s-au prezentat si explicat cele 17 obiective ale Uniunii Europene referitoare la dezvoltarea sustenabila a societatii si combaterea efectelor negative ale schimbarilor climatice
-s-a prezentat definitiile si diferentele dintre economia circulara si economia liniara -au fost utilizate jocurile interactive Kahoot si nearpod. Au fost explicate si functiile acestora -dupa-masa: tur ghidat pe malul ocenului Atlantic
Ziua IV
-au fost date definitia gunoiului si a reziduurilor, s-a facut diferentierea acestora.
-s-au prezentat aspectele importante ale managementului deseurilor, reguluile de reciclare in regiunea Lipor: tomberon galben (plastic si metal), tomberon verde (sticla), albastru (hartie, carton)
-participantii au realizat un workshop in care au reciclat obiecte vechi
Ziua V: vizita la centrul de reciclare Liport -deserveste 8 municipalitati
Ziua VI: Probleme legate de poluarea oceanelor, in special cu plastic. Solutii posibile pentru reducerea poluarii. Certificate de participare
Sunday: Meet & greet, networking -
participants and staff/ Welcome Session Welcome dinner, icebreaking Week
briefing & planning
Monday: Trainer & Trainees' presentation
Ice-breaker activities Sustainable Development - Objectives Climate Change
Practical Work (Applying the Kahoot Tool)
Tuesday: Sustainable Development and
Consumption Good practices (water, energy, soil) Education: classroom &
outdoor activities for Sustainability Cultivating critical thinking Practical
cases
Wednesday: Waste & Recycling Linear vs
circular economy The 4R’s Group Work Workshop – waste recycling & reuse
Education: classroom & outdoor activities for waste & recycling
Thursday: Field trip to: - Lipor (biggest
waste management enterprise in the North of Portugal) - "Horta da
Formiga" - Home Composting Center
Friday: Action Project - Biodiversity &
Marine litter Recap in the subjects of water, waste, energy &
sustainability Team Activities Course roundup & review Learning outcomes'
validation Certification Ceremony
Participantii au înteles faptul ca profesorii au un rol esențial atunci când vine vorba de a implica scoala si intreaga comunitate in a gasi solutii pentru prevenirea schimbărilor climatice si pentru promovarea dezvoltarii sustenabile a societatii. Aceasta include abordarea climei si sustenabilitatii in cadrul curriculei scolare, cu mutare accentului pe invatarea participativa a elevilor. Deasemenea se impune o mutare a procesului de predare-invatare, din sala de clasa in afara acesteia, inclusiv in comunitate sau in institutii unde deja se cauta raspunsuri la problemele de mai sus. Elevii trebuie constientizati de faptul ca trebuie sa renunte la nepasare, la neimplicare in problemele lumii contemporane si trebuie constientizati de rolul important pe care, ei si familiile lor il au pentru viitorul planetei.
Competente dobandite:
• Cunostinte noi legate de sustenabilitate, dezvoltarea durabila, reciclare, economia liniara, economia
circulara, managementului deseurilor, fabricile de reciclare;
-Explicarea modului in care conceptul de durabilitate se aplica a nivel local, regional, national si global;
• Explicarea modului in care teoria sistemelor se aplica durabilitatii
• Explicarea conceptele de amprenta ecologica si de carbon, precum si amprenta personala:
• Analizarea efectelor oamenilor asupra planetei – trecut, prezent si viitor;
• Crearea si implementarea unui plan de reducere a amprentei personale/scolare, ecologice sau de carbon
(energie, deseuri, apa si transport);
• Identificare si compararea strategiilor pentru a influenta schimbarea comportamentala;
• Crearea si implementarea unui plan de actiune pentru a face scolile si comunitatile mai sustenabile;
• Munca in echipa si colaborare;
• Imbunatatirea constientizarii apartenentei la spatiul european
• Imbunatatirea competentelor de comunicare in limba engleza;
• Imbunatatirea constiintei de sine ca cetatean european;
MATERIAL PPT DE PREZENTARE A CURSULUI:
https://drive.google.com/file/d/1PsEnEOPLDBknyEwCYlDwvBDwLQb19oiN/view?usp=sharing
MATERIALE UTILE:
https://drive.google.com/drive/folders/1ayYZOUwUXSfhJKBmof0KEMZy1lhuW8ie